torsdag 2 juni 2011

Jag ser mig omkring i New Ulm

Klockan är ca: 19.00 och det är 27 grader, ute. Inne är det varmare. Man svettas i alla fall mer inomhus. Men det är helt okay. Jag har ingen air condition här. Rummen är i ett stenhus på Martin Luther College, och det känns ändå svalt på något sätt. Jag gick på förmiddagen ut på en långpromenad , åt en amerikansk frukost och tittade på samhället.

Nu ska jag berätta om New Ulm. Jag ska korrigera mig från igår. New Ulm har 13,522 invånare. Alltså färre än vad jag sade tidigare.

 Jag kan inte säga det för ofta: jag är helt fascinerad av New Ulm. I svenska mått är det alltså ett litet samhälle, pyttelitet. Ändå finns det mängder av affärer och köpcentra, det finns restauranger och specialaffärer i allt möjligt. På en enda gata har de fem kiropraktiker och på en annan gata har de fyra frisörer. 

Helt otroligt! För en svensk. Men för en amerikan är det inte så. Här kan man starta ett företag, med en väldigt liten kundkrets, därför att du inte beskattas ihjäl och därför att marken inte kostar så mycket (skatterna) och byggnaden inte kostar så mycket (skatterna). Det finns massor av restauranger i denna lilla stad. Och jag undrar hur de får kunder. Saken är den att folk går ut och äter oftare än i Sverige. Det kostar inte så mycket att äta ute i småstäder i USA, kanske en tredjedel av vad det kostar i Sverige eller hälften. Man har inget som kallas moms på mat eller restuarangmoms.  Det gynnar företagen. och företag finns det.

New Ulm har massor av företag.  I  New Ulm är det 4,4 % arbetslöshet, att jämföra med Sverige där arbetslösheten är 7,7 %. 
_____________________________________

Not:

Skattetryck i Sverige och internationellt Danmark och Sverige har högst skattetryck av OECD-länderna. År 2009 betalades skatter motsvarande 46,9 procent av BNP in i Sverige. Detta var cirka 8 procentenheter mer än genomsnittet i EU-15 och över 12 procentenheter mer än OECD-genomsnittet.  http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetryck-i-Sverige-och-internationellt/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar