söndag 5 juni 2011

Lördag förmiddag

I am sorry i haven't updated my blog. Jag är ledsen att jag inte uppdaterat min blogg, på ett dygn. Om man läser mycket engelska (vilket jag gör) så lägger man snabbt om språkparametrarna om man är på anglosaxiskt språkområde. Men börjar förbereda vad man ska säga, på engelska, vilket jag gjorde.

Anyhow, det känns som att det är svårt att hänga med. Det händer så mycket och jag har så lite tid att skriva. Dagarna är fyllda med aktiviteter. Jag hade velat skriva mer om New Ulm, vilket jag tycker är en helt fantastisk stad, men jag hinner inte, om jag ska skriva om allt annat.

På lördagen hade vi morgonbön vid 8.30 då Michael Smith predikade och Thomas Naess var liturg.  Väldigt fint med växelböner och psalmsång.

Sedan hade CELC:s president Steven Petersen (ELS) sitt inledningsanförande och välkomsthälsning. CELC eller på svenska: Konfessionella Evangelisk-Lutherska Konferensen (KELK) är en internationell sammanslutning av lutherska kyrkor världen över som vill vara trogna Guds Ord och den lutherska bekännelsen.

Sedan hade prof. Lyle Lange ifrån Martin Luther College ett föredrag vid namn: "The Church: Invisible and Visible" (Kyrkan osynlig och synlig) . Han hade fått hoppa in istället för biskop Slavik Horpynchuk från Ukraina, som fått förhinder eftersom myndigheterna i Ukraina nu aktivt ställt till problem för den lutherska kyrkan. Myndigheterna i Ukraina är nämligen partiska till den ortodoxa kyrkan, och diskriminerar den lutherska.

Föredraget av prof. Lyle Lange  var mycket bra. Klart och tydligt om den lutherska läran om kyrkogemenskap. Inte ett spår av flum, som att det är kärlekslöst att värna om den rena läran eller att det är legalistiskt att värna om den rena läran eller att den sanna ekumeniska andan är att hitta kristna som inte har en rätt bekännelse, men uttrycker överraskande fina saker. Nej, Gud vare tack, än så länge är CELC bevarad från sånt trams.

Efter föredraget hade vi gruppdiskussion kring ämnet. Jag återkommer imorgon.  Känner míg lite trött och behöver sova. See ya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar